Kattenziekte wordt veroorzaakt door het feline panleukopenia virus. Dit virus is sterk en bestand tegen veel schoonmaakmiddelen en blijft daardoor erg lang besmettelijk.
Alle katten (jong en oud) lopen risico maar des te meer bij pension, opvang en asiels. Helaas zijn er dit jaar weer uitbraken van kattenziekte, waaronder recent ook in regio Ermelo/Harderwijk.
Braken, diarree, sloomheid en koorts zijn de eerste ziekteverschijnselen. De klachten kunnen variëren van mild naar zeer ernstig met overlijden. Binnen 24 tot 48 uur kan het ziekteverloop van eerste verschijnselen tot aan overlijden verlopen. Het virus tast de maag/darmen aan, waardoor er geen voeding en vocht meer opgenomen kan worden. Ook tast het de witte bloedcellen aan, waardoor de kat vatbaarder is voor andere virussen en bacteriën.
Door uw kat te vaccineren, beschermd u de kat tegen het kattenvirus. Kittens mogen vanaf 9 weken leeftijd gevaccineerd worden en deze wordt met 12 weken leeftijd herhaald. Daarna volgt er een jaarlijks entingschema om uw kat te blijven beschermen. Ook de katten die niet buiten komen adviseren wij u om te vaccineren. Het kattenvirus overleefd namelijk gemakkelijk langere tijd in omgeving en kan dus via via overgedragen worden.
Als uw kat diarree heeft maar geen zieke indruk maakt en gezond lijkt, heeft hij waarschijnlijk geen kattenziekte maar komt de diarree door een andere oorzaak. Dit virus is gelukkig niet besmettelijk voor honden en mensen.
Het is dus van groot belang dat uw kat gevaccineerd is. Neem bij vragen, twijfels of voor het maken van een (vaccinatie)afspraak contact met ons op! Wij zijn bereikbaar op: 0321-317017.

Kattenziekte
Getagd op: