Vaccinatie nu of uitstellen?

Vaccineren staat momenteel waarschijnlijk niet hoog op uw prioriteitenlijst. En dat begrijpen wij volkomen. Toch willen we u erop wijzen dat uitstellen niet zonder risico’s is.

Vooral jonge dieren hebben een hoog risico. Deze hebben nog een lage immuniteit en hebben een basisvaccinatie nodig om goede immuniteit op te bouwen voor een aantal ziektes voor de rest van hun leven. Voor honden geldt hiervoor de 6 weken, 9 weken en 12 weken enting. Kittens enten we op 9 en 12 weken en konijnen op 7 weken leeftijd. De vaccinatie op 1 jarige leeftijd valt ook onder de basisvaccinatie.

Er wordt landelijk meer gevallen van parvo waargenomen dan vroeger. Daarom is het met name voor de dieren tot en met 1 jarige leeftijd belangrijk om dit niet uit te stellen.
De honden ouder dan een jaar hebben 12 maanden na de vaccinatie duidelijk minder bescherming voor ziekte van Weil, wat tevens een zoönose (op mens overdraagbare ziekte) is. Daarnaast zijn er in het voorjaar meer ratten en zal dit het infectierisico vergroten.

Ons advies is dus om indien mogelijk de vaccinatie niet uit te stellen.

Wat te doen als de vaccinatie toch uitgesteld wordt/moet worden.
-Puppies moeten afstand tot andere honden bewaren. Wel naar buiten, maar vermijd de uitlaatvelden waar veel honden komen. Kittens en konijnen moet u binnenhouden. Bij volwassen dieren verdwijnt de bescherming na 12 maanden niet direct maar lopen ze wel meer risico. Met name bij de vaccinaties die jaarlijks gegeven dienen te worden. Zoals ziekte van Weil/leptospirose, besmettelijke hondenhoest (kennelhoest), niesziekte, en de konijnenziektes myxomatose en RHD 1 en 2. Bij leptospirose, besmettelijke hondenhoest en myxomatose zal de bescherming sneller verminderen.

-’Social distancing’ voor huisdieren met uitgestelde vaccinaties aangezien hondenziekte, besmettelijke hondenhoest en niesziekte wordt verspreid door nauw/direct contact. Denk hierbij aan het uitlaten aan de lijn. Plekken met veel honden vermijden. Geen gemeenschappelijke waterbakken en speelgoed gebruiken. Katten zoveel mogelijk binnenhouden.

Hoog-risicogebieden en hoog-risico bezigheden vermijden voor ziektes als parvo en leptospirose. Parvo kan opgelopen worden via direct/indirect contact van uitwerpselen van andere honden en kan tot wel een jaar ‘overleven’ in de omgeving en andere dieren besmetten. Leptospirose wordt via de urine van met name muizen en ratten verspreid en dit kan direct dan wel indirect onze honden besmetten door het eten van gras en drinken uit sloten en plasjes.

-Konijnen lopen myxomatose op via stekende insecten. Houd daarom uw konijnen binnen of zorg voor middelen met afwerende werking tegen insecten of een fysieke barrière zoals
klamboe’s

Heeft u een hond, neem dan telefonisch contact met ons op in onderstaande situaties:

Vaccinatie pup
op 6, 9 en 12 weken leeftijd

Vaccinatie hond
op de leeftijd van 1 jaar

Jaarlijkse vaccinatie
volwassen hond

Uitstel is in enkele gevallen mogelijk, maar kan tot gevolg hebben dat een hond niet of minder beschermd is.

Rabiës vaccinatie

Uitstel is mogelijk, maar kan tot  gevolg hebben dat een hond niet mee kan naar het buitenland.

Bel ons voor advies

Heeft u een kat,neem dan telefonisch contact met ons op in onderstaande situaties:

Vaccinatie kitten
op 9 en 12 weken leeftijd

Vaccinatie kat
op de leeftijd van 1 jaar

Jaarlijkse vaccinatie
volwassen kat

Uitstel is mogelijk, maar kan tot gevolg hebben dat een kat minder beschermd is.

Rabiës vaccinatie

Uitstel is mogelijk, maar kan tot  gevolg hebben dat een kat niet mee kan naar het buitenland.

Bel ons voor advies

Heeft u een konijnneem dan telefonisch contact met ons op in onderstaande situaties:

Vaccinatie jong konijn vanaf 7 weken leeftijd

Jaarlijkse vaccinatie volwassen konijn

Uitstel is mogelijk, maar kan tot gevolg hebben dat een konijn minder beschermd is.

Vaccineren en corona